Läget på stan nav
Läget på stan-nyheter
Läget på stan-nav-gatsmart
Läget på stan nav
Läget på stan-nav-polis
Läget på stan-nav-noje
Läget på stan-nav-cafekollen
Läget på stan-nav-mode
Läget på stan-nav-udda-trender
Läget på stan-nav-halsa
Läget på stan-nav-pryl-teknik
Läget på stan nav-film
Läget på stan
Läget på stan-bildspel
Läget på stan nav
Läget på stan-nav-musik
Läget på stan-nav-gott-latt
Läget på stan hemma
Läget på stan-nav-klimatsmart
Läget på stan-nav-kronika
Läget på stan-nav-singel-ann
Läget på stan Emelies blogg
Läget på stan-nav
Läget på stan-nav
Läget på stan-nav-kimball
Läget på stan-nav-tipsa oss
Läget på stan-nav-streck
Läget på stan-nav-arkiv
Läget på stan-nav-annonsera
Läget på stan-nav-kontakt
Läget på stan-nav-jobba har

 

Läget på stan
Läget på stan
Arkivfoto
Slappna av efter jobbet
KOM I FORM MED BEATRICE. Denna vecka tänkte jag prata avslappning.

Många människor har svårt att slappna av efter jobbet eller bara överhuvudtaget på grund av stressiga liv och annat.
Jag har tre övningar för bra avslappning efter jobbet.

 Första övningen är: Stäng av telefoner och sådant som kan störa i cirka 5-10 minuter. Sätt dig sedan bekvämt och andas lugnt och stilla genom näsan. Koncentrera dig på att slappna av i kroppen. Viktigt att slappna av i rygg och nackmuskler.
 Om första övningen inte funkar har jag en andra övning: Denna övning innebär att du ska sträcka på dig för då hjälper du kroppen att slappna av och bana väg för ny energi. Det tar bara några minuter att sträcka ut hela kroppen och göra detta noggrant.
Detta är en väldigt bra avslappningsövning.
 Övning tre och denna är sista övningen som jag har att ge. Massera dig själv.
Massera din egen kropp i några minuter börja med ansiktet och huvudet och fortsätt sedan till nacken och så mycket på ryggen du kan ta sedan benen och vader och fötter avsluta med att massera armar och händer.
 
Hoppas detta känns bra, för mig funkar denna avslappning och man behöver inte hålla på i mer än ett par minuter.
Ha det bra tills dess.
Kramar till er alla.

 
Läget på stan kommentar
 
Läget på stan knapp
Läget på stan
Läget på stan
 FOTO: ARKIVFOTO
Så bränner du fett
KOM I FORM MED BEATRICE. Denna vecka ska vi prata lite om fettförbränning. Hur ökar jag den?

Uthållighetstränade personer har cirka 33 procent högre fettförbrukning än vad otränade personer har.
Genom långvarig träning såsom konditionsträning, alltså cirka 60-90 minuter per gång, gör att kroppen lär sig bättre använda fett som energikälla. Den större delen kalorier du gör av med kommer då från fett. Dessutom kommer en större del av de kalorier som förbränns under efterförbränning, den förhöjda förbränningen under en eller flera timmar efter avslutat pass, att komma från fett om du är vältränad.
  Alltså en sammanfattning. Ju mer du tränar konditionen (såsom löpning, jogga, powerwalk, yoga etc) under en lång tid på ett pass på cirka 60-90 minuter desto lättare blir det med din egen fettförbränning.
  Tack för idag vi ses snart. Kram på er. Beatrice

 
Läget på stan knapp
Läget på stan
Vägen mot ett lättare liv
Läget på stan
Foto: Mattias Hammersberg
  LASSES FALL Torsdag 25 februari 2010
På många håll i vårat avlånga land är det eller har varit SPORTLOV, men för min egen del så är det verkligen inget sportlov på långa vägar. Min hälsokonsult är iväg och åker skidor, men jag kämpar på som vanligt.
  I måndags skulle jag ha träffat min tränare för att göra ett konditionstest efter att under 4 veckor ha följt mitt träningsprogram, men så blev det inte då han blev sjuk. Ny tid för detta är istället måndagen 1 Mars. Jag har märkt att min kondition har förbättrats, nu ska jag få veta hur mycket eller lite den har förbättrats.
  Tisdag och Onsdag fortsatte som vanligt med persika, vanilj och jordgubb, de är faktiskt fortfarande riktigt goda men visst saknar man något att tugga på ibland.
  Vägning var det då dags för under torsdagen. Tyvärr var det inget den här veckan då min hälsokonsult var iväg och åkte skidor så den här veckan vet jag inget hur det går med vikten. Att den fortfarande går neråt märker jag ju och det är bara positivt.
 
Ta hand om er!!!
 
Lasse

lasse@lagetpastan.se
 
Läget på stan knapp
Läget på stan
  LASSES FALL Fredag 19 februari 2010
Sista veckan på helfart...trodde jag ja. Tänk vad fel man kan ha. Jag kände mig helt enkelt inte riktigt redo för att trappa upp till halvfart.
  Hur enformigt låter det inte med,"jag ska nog äta en Persikosoppa till frukost, en vaniljsoppa till lunch och en Jordgubbssoppa till kvällsmat" när man säger det till sig själv efter att ha ätit "samma" soppor i lite mer än fyra veckor.

En "vanlig" vecka med soppor till frukost, lunch/middag och kvällsmat, fyra träningspass kondition efter bästa förmåga enligt tidigare publicerat träningsprogram och vägning. Vägningen den här veckan kunde inte ske under torsdagen med de andra deltagarna för min del då jag jobbade kväll så jag var iväg och vägde mig tidigare idag. Hm...-0,7 kg på en vecka är ingen vidare minskning. Min hälsokonsult sa att det brukar vara ett normalt beteende hos kvinnor att gå upp och ner med mycket och lite mindre vikt, men det är tydligen så att min kropp VERKLIGEN inte vill släppa taget om fettet. Hon frågade mig om hur jag tänkte just nu.

Så här tänker och känner jag just nu:
H.J.Ä.L.P.!.!.!  Jag är inte redo för att gå över till halvfart nu. Det är FÖR mycket frågetecken kring halvfart för mig. Det största frågetecknet är: Hur ska jag kunna veta vad jag ska äta, och hur ska jag göra för att lägga upp mina måltider och matlådor!!! Hälsokonsulten gav mig ett litet leende tillbaka och sa att det varit tur att jag inte var där igår för det var mycket prat om mat då många av de andra deltagarna nu går över till halvfart. Nu kör jag därför vidare i 2 veckor till med PERSIKA, VANILJ och JORDGUBB med andra ord två veckor till med mina favoritsoppor. Nu ska jag minsann ge järnet så att kilona och fettet rasar av mig... ;-)
 Trevlig helg

Lasse

lasse@lagetpastan.se
 
Läget på stan knapp
Läget på stan
  LASSES FALL Torsdag 11 februari 2010
Det har varit en jobbigare vecka än vanligt med en del prövningar.
  Låt mig förklara lite närmre hur det har sett ut.
  Fredagen var en dag som alla andra,gå upp göra i ordning en soppa till frukost, ner till gymmet för att köra lite kondition enligt förra veckans träningspass nr 1.
Hem och göra i ordning dagens andra måltid, Persikosoppa en massa vatten. Kvällen tillbringades i goda vänners lag och lite tv-spelmen även en god soppa till kvällsmat.

På lördagen bestämde jag och en polare att vi skulle åka en tur till IKEA. Väl där så blev vi hungriga båda två. Vad kunde  vara godare just då än köttbullar, potatis, gräddsås och lingonsylt??? Nej då,det blev inget av med det för min del tack vare min kompis som sa till mig..."du bör inte äta mat förrän du är klar med sopporna!!!" Sagt och gjort, min polare beställde en köttbullsmörgås och en kaffe, jag beställde en kaffe och vatten. Om jag inte har talat om det förut så är kaffe något som jag får dricka,bara jag inte använder vare sig socker eller mjölk! Det var riktigt gott med kaffe.

Måndag innebar att det var dags att jobba i butiken,det gick helt okden dagen...På onsdagen kom nästa "sug" efter mat när jag gick förbi en av pizzeriorna som finns där jag bor. Tankarna bara växte i mitt huvud, "ska du inte ha en kebabtallrik eller en kebabpizza med pommes???" Nej tack, har man bestämt sig så har man.

Idag var det dags att träffa de andra i min grupp som är ungefär lika långt i sin process som jag. Det innebar även att det var dags att väga sig igen. Vågen börjar bli en god vän till mig nu känns det som för den här gången visade den 109 kg. Min hälsokonsult frågade mig vad jag tyckte om det resultatet och jag såg nog inte riktigt nöjd ut eftersom hon sa: "det är ju jättebra, du har ju blivit av med lite mer än 7 kg under dina veckor med soppor och vatten"- Vilken lättnad att hon sa så för jag var verkligen inte riktigt nöjd innan hon sagt sitt.
  Tack Mattias för ditt stöd och för att du stöttar mig!!!

Lasse

lasse@lagetpastan.se
 
Läget på stan knapp
Läget på stan
  LASSES FALL Torsdag 4 februari 2010

Nu har det gått ännu en vecka. Den här veckan har jag börjat träna lite.
 På måndagen var jag hos min hälsokonsult för att hämta mer soppor.
Samtidigt gjorde vi en viktkontroll.
Den var inte rolig den här gången.
Det visade sig att jag BARA hade gått ner 0,8 kg sen förra vägningen.
Gissa om jag blev besviken...men eftersom min hälsokonsult är just det...en konsult så talade hon om för mig att det är vanligt att det förekommer en sådan fas för de flesta som ändrar på sin livsstil och börjar en plötslig viktreducering.
 I samband med att jag träffade min hälsokonsult så hade jag även bokat in ett träningsmöte med min personliga tränare.
Tillsammans gjorde vi ett test för att få fram ett träningsprogram för att förbättra min kondition.
Träningen blev upplagd så att jag under 4 veckor kommer att träna konditionsträning 3,05 timmar i veckan fördelat på det här viset:

Träningspass 1
40 minuter t.ex på löpbandet med en puls mellan 136 - 146 spm (slag per minut)

Träningspass 2
30 minuter med en puls mellan 136 - 146 spm i 20 minuter och en puls mellan 147 - 166 spm i 10 minuter

Träningspass 3
Återigen ett 40 minuters pass med en puls mellan 136 - 146 spm

Träningspass 4
Det här är nog det tuffaste passet för mig under veckan. 75 minuter varav 50 minuter med en pulsmellan 120 - 135 spm och 25 minuter med en puls mellan 136 -146 spm

Torsdagen var det dags för en träff med andra som går på Xtravaganza och är lika långt gångna i sin viktnedgång.
Det innebar även att det var dags för en viktkontroll igen.
Den här gången såg det bättre ut igen, -2,1 kg.
Nu är jag nere i 110,1 kg, med andra ord en bra inledning på min förändring.

På återseende och må väl
Lasse


lasse@lagetpastan.se
 
Läget på stan knapp
Läget på stan
  LASSES FALL Tisdag 26 januari 2010
Då har man nu hållit sig till Xtravaganza-soppor i 1 vecka. Så här har veckan sett ut...

Dag 1
Lite ovant att inte äta "vanlig" mat, nu äter jag ju soppa 3 ggr / dag och dricker mellan 3 - 5 liter vatten. Snacka om omställning.
Dag 2

Har fått smak för de här underbara sopporna. Jag menar det verkligen, de är riktigt goda. En klar favorit är Grönsakssoppan som innehåller små morotsbitar som man försiktigt tuggar på med en eller två hörntänder. En anna är persikosoppan. Tror jag skulle kunna leva på bara den.
Dag 3
Idag klättrade jag lite på väggarna efter sötsaker. Hittills så har min kropp levt på glykogendepåerna (det socker som finns i kroppen). De töms innan kroppen börjar förbränna fettet. Om jag nu skulle äta något annat än mina soppor så kommer mina sockerdepåer att fyllas på igen och förbränningen avtar.
Dag 4
En prövningarnas dag. Några polare undrade om vi skulle äta pizza och kolla på ishockey. Visst sa jag, men ni får äta pizza själva, jag har mina soppor. Jag kände inte ens doften av pizza,trots att de satt vid samma bord som mig. Blev riktigt stolt över mig själv!!! Bra Lasse!!!
Dag 5
Nu har kroppen börjat ta av fettdepåerna, det märks framförallt genom att andedräkten blivit förfärlig, men det går ju att avhjälpa med lite munspray.
Dag 6
Suget efter godis och chips är nästan obefintligt nu. En kompis hade köpt med sig semlor, men stark som jag är så tackade jag nej till det.
Dag 7
Dags för en träff med min hälsokonsult på Xtravaganza för att se hur veckan gått och för att hämta ut mer soppor. Vi kollade vikten också...Ny vikt: 113kg, gissa om jag blev glad. Visserligen hade jag redan märkt det på mina byxor...det var mycket lättare att knäppa knapparna, och dessutom så var inte mina fötter svullna längre.

Nu är det väl nästan dags att ta itu med lite träning kan jag tänka mig...

Carpe Diem
Lasse

lasse@lagetpastan.se
 
Läget på stan knapp
Läget på stan
  LASSES FALL Tisdag 19 januari 2010
Ett hälsosamt leverne med en del nyttig mat och en del motion är ett vinnande recept och gör att kroppen inte åldras i förtid.
  Tisdag betydde att det hade blivit dags att bege sig till Xtravaganza's tillhåll för att göra ett så kallat Body-Age-Test.

Testet bestod av:
Invägning
för att få veta hur mycket av kroppsvikten som var fett i både procent och hur stor del av den totala vikten det rörde sig om
Flexibilitet
stretching av muskler, muskler som inte används blir korta och stela
Kondition
för att ta reda på hur hjärtat, lungorna och cirkulationssystemet på det mest effektiva sättet tar upp och tillför syre och näring till arbetande muskler
Blodtryck
Styrka
Situps, Biceps och Ben. Behövs för att du ska kunna prestera dina dagliga rutiner såväl hemma som på jobbet utan överdriven utmattning och stress

Slutresultatet blev att min kropp:

består av 27,5% fett (31,9kg)
har åldrats till att vara 43 år istället för 36 år som är vad jag är.
 Genom att gå ner i vikt, ändra kostvanorna och träna på ett anpassat sätt kommer jag att nå ett tänkt resultat med en kropp som är 30 år.

Utgångsvikt: 116 kg
Målvikt: 90 kg uppnått 13/7-2010
Delmålsvikt: 100 kg uppnått 1/5-2010

Må gott!!
Lasse

lasse@lagetpastan.se
 
Läget på stan knapp
Läget på stan
 LASSES FALL Tisdag 12 januari 2010
Idag var första dagen i mitt nya liv.
 Det kanske låter som en klyscha, men i det här fallet så är det verkligen inte det.

 Efter att under en längre tid ha tittat på tv-program som "Du är vad du äter"och "Biggest Loser" har det väckts tankar i mitt huvud om min vikt och jag har insett att jag befinner mig i samma viktklass som många av deltagarna och att min livsstil förr eller senare leder till den ena krämpan efter den andra.
  Det frö som börjat gro inom mig gjorde att jag bestämde mig för att göra något åt mitt viktproblem.
  Sagt och gjort, jag tog kontakt med Xtravaganza och bokade in ett informationssamtal med en "handledare" som gick igenom vad programmet består av o.s.v.
Jag vill ju inte se mitt liv försvinna mitt framför ögonen på mig, utan jag vill leva det frisk och hälsosam så långt och så länge det är möjligt.
Viktminskningen kommer att pågå under en längre tid med början nästa vecka.
  Tills vi ses igen så ska jag fundera lite på vad jag egentligen stoppar i mig under en "normal" vecka.
 På återseende
Lasse

lasse@lagetpastan.se
 
Läget på stan knapp
Läget på stan
Läget på stan
 FOTO: ARKIVFOTO
Kom i form med boll
KOM I FORM MED BEATRICE. Hejsan på er denna vecka fortsätter vi med bollträning.

Sätes träning
Ligg på rygg på golvet eller på en matta och placera fötterna på bollen. Lyft upp höften och sänk sakta tillbaka. Detta gör du ca 3x10 repetitioner.

Nu kör vi armhävningar
Ligg på biollen och håll händerna brett isär. Böj sakta på armarna och sträck ut. Detta gör du 3x10 repetitioner.

Nu ska vi ut och åka skottkärra
Balansera med underarmarna på bollen och håll kroppen rak. Spänn magen, undvik att svanka. Detta ska ej kännas i ryggen men om det nu gör det avbryt genast. Gör detta 3x20 sekunder.

Detta kan du kombinera med att göra biceps, triceps, ben och bröstträning med rehabbandet, och för tusan glöm ej att stretcha.
Hoppas att denna vecka blir lika bra som förra veckan.
  Lycka till så ses vi nästa vecka. Kram på er.

 
Läget på stan knapp
Läget på stan
Läget på stan
 FOTO: ARKIVFOTO
Håll formen med boll
KOM I FORM MED BEATRICE. Hejsan alla glada, denna vecka och nästa tänkte jag prata om träning på boll. Alltså balansboll eller om ni vill kalla det för gymboll, dessa finns att köpa på de flesta sportbutiker eller på nätet.
Vi börjar med att träna Rygg.
Stå på alla fyra med bollen under dig. Lyft växelvis upp en arm och motsatt sidas ben. Gör detta 3x10 repetitioner.

Nu går vi på mage.
Ligg på rygg på bollen, sträck ut magmusklerna. Lyft upp bröstkorgen mot taket. Sträck ut igen. Gör detta 3x10 repetitioner.

Nu är det dags att hålla balansen.

Sitt på bollen, lygt upp fötterna i luften och försök hålla balansen. I början kan detta vara lite svårt och då kan du ta hjälp av en vägg. Gör detta i ca 4x30 sekunder.

Nu har ni fått 3 övningar, kombinera gärna balansbollen med rygg, axlar och magträning med rehabbandet som jag tidigare har skrivit om, glöm ej att stretcha. Lycka till och ha en bra träningsvecka. Kram på er.
 
Läget på stan knapp
Läget på stan
Läget på stan
 FOTO: ARKIVFOTO
Får du håll när du springer?
KOM I FORM MED BEATRICE. Nu är det sommar och man ser överallt folk som är ute och springer.
Jätteroligt tycker jag eftersom jag själv är ute cirka 2-3 gånger i veckan och joggar, men den senaste tiden har jag fått väldigt mycket HÅLL, och jag visste inte vad orsaken var så jag var inne på nätet och tittade i böcker. Det här är vad jag kom fram till:

– Håll är vanligare bland nybörjare än mer vältränade.
– Håll uppstår lättare om man ätit tätt inpå ett träningspass. Vänta därför 2-3 timmar efter maten innan ni ger er ut och springer.
– Långsam stegrad träning med uppvärmning förebygger håll.

Om du ändå drabbas av håll trots dessa tips så sakta ner tempot, andas in djupt men långsamt, andas ut försiktigt och böj dig framåt.
  Detta har hjälpt mig en del denna vår och påbörjad sommar. Hoppas att dessa tips hjälper er också.
Ha en bra vecka, ta hand om er, så kommer jag med något spännande nästa vecka.
Kram till er.
 
Läget på stan knapp
Läget på stan
Läget på stan
 FOTO: ARKIVFOTO
Viktigt att värma upp
KOM I FORM MED BEATRICE. Säg den som inte har fuskat med uppvärmningen någon gång och sagt jag har inte tid, äsch det behövs väl inte, jag är så vältränad att jag inte behöver värma upp. Ursäkterna som vi ger oss är väldigt många och det är synd för det är väldigt viktigt med uppvärmning innan ett hårt träningspass.?

Syftet med uppvärmning är att stegvis öka cirkulationen och tempraturen i kroppen. När kroppstempraturen höjs kommer kemiska reaktioner och nervimpulser att gå snabbare vilket kommer att öka effektiviteten samt minska skaderisken under passet.
  När kroppstempraturen ökar blir transporterar du lättare bort mjölksyra. Detta gör att du kan träna lättare och hårdare, det förbättrar även koordinationen vilket gör att detta minska skador.
Dessutom kan uppvärming ge en mental effekt och öka fokuseringen på den förestående träningen.
  Hoppas att detta också blir bra för er träning.
Vi ses nästa vecka kram på er.

 

 
Skriv en kommentar
* Namn:
* E-post:
Kommentera:
* Namn och e-post måste fyllas i
 
Kommenterat:
 Jättebra tips, för jag hatar gym. Mycket trevligare att träna hemma så slipper man alla spännisar. Anna
 Nu har jag köpt band på intersport så nu ska jag komma iform. Rosen
 Bra tips. TT
 Hur lång tid tar det innan man märkar av någon egentlig skillnad? Det vill säga när ser man ett verkligt resultat av träningen? Mika
 
Läget på stan arkiv
 
Läget på stan knapp